Így kezdődött...

Rácalmási Passió – ahogy kezdődött

 

 

Ha közösségünk születéséről szeretnék mesélni, vissza kell gondolnom a 2005-ös évre, amikoris a saját gyermekeimmel és néhány barátunkkal először Betlehemeztünk Rácalmáson. A mogyoródi betlehemes játékkal jártunk házról házra, előre egyeztetett időpontra érkezve, ennyiben igazodva korunk megváltozott szokásaihoz.

Így ment ez néhány évig, majd 2012-ben művelődésszervezői kérésre a város karácsonyi ünnepségére átalakítottam egy színpadiasabb formára, kibővítve más betlehemes párbeszédekkel. Beillesztettem az „evangelista” szerepet Varga Lajos 1926-os „Verses Szentírás” című művéből. Így jött létre a más felnőtt szereplőket is igénylő „Rácalmási Betlehemes”, amelyben a Szent Család is megelevenedett, de megmaradt a hagyományos betlehem kis temploma, amelyet a betlehemes pásztor úgy hoz be a darab elején, mint ahogy egy házba betérve tették azt.

A városi ünnepség keretében több utcába is elvittük Jézus születésének örömhírét.

Ez volt az első kis magja közösségünknek.

Nem is olyan kicsi, mert az angyali sereg megközelítette már akkor is a 20 főt. A sok angyalruha ihlette a „Rácalmási Passiót”, mert vasalásuk közben gondolkodtam a folytatáson. Olyan közösségi élmény volt, ami nagyon tud hiányozni az ünnep elmúltával.

Ekkor jutott eszembe a Passió. elképzelésem sem volt, hogyan lehet megjeleníteni Krisztus szenvedését. Az utcán? Ha igen, hol? A világhálón megnéztem a Pécsi Ifjúsági Passió 2012-es felvételét. Ez adott ihletet és ekkor gyorsultak fel az események. Már 2013. januárja volt, március 24-ére esett akkor Virágvasárnap. Még semmi nem állt rendelkezésre. Akkor még nem is sejtettem, hogy mi mindenre lesz szükségünk. Először is a –különösen sok férfi - szereplőre. Egyet sem ismertem a betlehemes szereplőin kívül, aki van olyan bátor, hogy a közösség elé kiálljon. Segítségemre jöttek barátaim, a Blau házaspár, akik elindították a toborzást. Blau Sándor ötlete volt a helyszín, Blau Gabinak pedig a hangfelvétel főiskolai lehetősége. Megtaláltam a Pécsi Passió első szervezőjét, aki éppen árulta az egész jelmezkészletet az ominózus keresztekkel együtt. Ekkor jöttem rá, hogy nem is olyan olcsó „mulatság” mindez. A megvalósulásban rögtön segítségünkre sietett Rácalmás Város Német Nemzetiségi Önkormányzata, valamint helyi vállalkozók is adakoztak a cél érdekében, hogy a hangosítást is meg tudjuk oldani. Így kezdődött el 80 szereplővel minden. S idén már harmadszor….

 

                                                                                   

-          Kereki Rita         -

művészeti vezető